10 Tips voor meer geluk in je leven

 

10 tips voor meer geluk

“Ik wens je een gelukkig en gezond Nieuwjaar!” Deze mooie wensen stromen ieder jaar rond de   jaarwisseling weer binnen via de brievenbus, en tegenwoordig ook de mailbox, en roepen we dit onze familie en vrienden massaal toe tijdens de jaarwisseling. Maar wat betekent nu eigenlijk ‘gelukkig’ zijn? Wanneer kun je straks in december zeggen: “ja, dit was voor mij een gelukkig jaar”?

De zoektocht naar geluk is iets waar we steeds meer mee bezig zijn lijkt het wel. Het is een van de belangrijkste levensdoelen van mensen overal ter wereld. Maar waar wordt ons gevoel van geluk nu door bepaald?

Er zijn wetenschappers die beweren dat geluk voor een groot deel genetisch bepaald is.

Anderen zeggen weer dat het grotendeels bepaald wordt door omstandigheden, zoals materiële welvaart, een vast partner en goede vrienden.

De Amerikaanse psycholoog Martin Seligman meent dat het voornamelijk onze manier van denken is die bepaalt of we gelukkig zijn of niet. Je kunt alles nog zo mooi voor elkaar hebben, maar als je dagelijks gekweld wordt door negatieve gedachten, herinneringen aan een verdrietige jeugd of bang bent voor alle rampen die de toekomst misschien voor je in petto heeft dan is dat geluksgevoel misschien toch niet zo groot. Het cliché dat geluk voor een groot deel in jezelf zit blijkt dan toch waar.

Voldoening voelen over het verleden, optimistisch gestemd zijn over de toekomst en tevreden zijn met het heden zijn de belangrijkste voorwaarden voor geluk, volgens Seligman.

10 tips om jouw gevoel van geluk te verbeteren:

Tip 1)  Kijk eens wat vaker naar de dingen die goed gaan in je leven in plaats van te focussen op datgene wat in jouw ogen minder goed gaat. Als je dit nog niet zo gemakkelijk vindt, begin dan eens met het dagelijks opschrijven van 3 positieve dingen die je hebt gedaan of meegemaakt, voordat je gaat slapen. Vier je successen (hoe klein dan ook) en geniet van de kleine dingen in je leven!

Tip 2)  Zorg ervoor dat je helder hebt waar je naartoe wilt in het leven. Wat geeft jouw leven zin? Wat is jouw missie? Mensen die dit weten en hier op hun eigen manier mee bezig zijn geven vaker aan gelukkig te zijn. Mocht je het lastig vinden om jouw ‘persoonlijke missie’ te formuleren, schakel dan de hulp in van een (loopbaan)coach.

Tip 3)  Neem dagelijks een paar keer de tijd om even ‘in te checken’ bij jezelf. Hoe gaat het met mij? Hoe voel ik me? Wat geeft mijn lijf op dit moment aan? Handel daar dan ook naar; als je merkt dat je even iets anders – of juist even helemaal niets – moet doen, doe dat dan ook!

Tip 4)  Breng meer tijd door met je dierbaren (partner en kinderen, en indien je die (nog) niet hebt, zoek eens wat vaker je vrienden en familie op). Uit onderzoek blijkt dat menselijke relaties nog steeds het belangrijkst zijn als het gaat om gelukkig zijn.

Tip 5)  Verricht eens een goede daad. Gewoon vriendelijk en behulpzaam zijn is al genoeg, en als je je helemaal geweldig wilt voelen laat dan eens iemand voorgaan …… of help iemand even met de zware boodschaptassen.

Tip 6)  Het tonen en voelen van dankbaarheid draagt ook bij aan je geluksgevoel. En dan bedoel ik niet het ‘dankjewel’ zeggen bij de kassa als je je wisselgeld in ontvangst neemt, maar het bewust stilstaan bij datgene wat je allemaal hebt (je gezondheid, je materiële zaken als huis en auto, je familie en vrienden, en vul zelf maar in).

Tip 7)  Ga sporten of zoek andere manieren om aan lichaamsbeweging te komen. De stofjes die vrijkomen bij het bewegen geven je een heerlijk gevoel!

Tip 8)  Ga eens wat vaker de natuur in, bijvoorbeeld door een bos- of strandwandeling te maken.

Tip 9)  Zorg voor genoeg rust en ontspanning in je leven. Ook al vind je het erg om van alles te moeten missen in die drukke agenda van je, een avondje niets doen kan wonderen doen. Maak bijvoorbeeld eens een lijstje met ‘energiegevers’; wat vind je leuk om te doen? Wat ontspant je? Doe daar veel meer van!

Tip 10)  Neem verantwoordelijkheid voor je leven en alles wat daarin gebeurt. Aangetoond is dat mensen die ‘aan de kant van de oorzaak’ staan veel blijer met zichzelf zijn dan mensen die alsmaar in de slachtofferrol zitten, waarbij alles hen overkomt en alles aan de buitenwereld ligt.

***

Wat maakt jou gelukkig? Nog andere tips? Reacties op dit artikel zijn welkom via de knop ‘Reageer op dit artikel’.

© 2013 Gertrud de Witte – ESENZIA WerkGelukCoaching, alle rechten voorbehouden.

 

 

 

Similar Posts

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *