20 tips om af te rekenen met onzekerheid in je werk en leven

 

Zelfvertrouwen en eigenwaarde zijn twee hele belangrijke voorwaarden voor het ervaren van geluk. En dat geldt natuurlijk ook voor het geluk dat je ervaart in je werk. Natuurlijk moeten er dingen kloppen in de organisatie waarvoor je werkt en de functie die je hebt. Maar minstens zo belangrijk is hoe je over jezelf denkt en hoe je naar jezelf kijkt.

De vorige keer vertelde ik je over zelfvertrouwen als sleutel tot werkgeluk. Heb je het artikel gemist? Lees het hier alsnog!


zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is een toestand waarin je (sterk) vertrouwen hebt in je eigen kunnen. Het weerspiegelt zich niet alleen in je gedrag, maar ook in je verbale en nonverbale communicatie, bijvoorbeeld je houding en je stem. Een optimaal zelfvertrouwen is gebaseerd op een evenwicht tussen prestaties enerzijds en een gevoel voor eigenwaarde anderzijds, volgens psycholoog Robert Haringsma, auteur van ‘Vergroot je zelfvertrouwen’.

Onzekerheid ligt vaak aan het feit dat we ons teveel bezighouden met de buitenwereld. Vinden mijn collega’s me wel aardig? Hoe zal mijn manager reageren als ik dit zeg of dat doe? Meestal komen die gedachten voort uit een gebrek aan zelfvertrouwen. Omdat we niet op ons eigen innerlijk kompas durven varen kiezen we voor het externe kompas: bevestiging zoeken in de buitenwereld. Maar dit gedrag versterkt juist weer het lage zelfvertrouwen. Zaak dus om daar iets aan te doen, anders blijf je in de bekende vicieuze cirkel hangen.

Om jou te helpen afrekenen met je onzekerheid, volgen hier 20 tips:

1) Kleed en verzorg jezelf goed
Wanneer je goed gekleed gaat en je uiterlijk verzorgd dan geeft dat een goed gevoel over jezelf.  Als je vindt dat je er goed uit ziet verandert dat tevens de manier waarop je met anderen omgaat.

2) Doe aan lichaamsbeweging
Fysieke inspanning zorgt ervoor dat je lichaam ‘happy hormones’ aanmaakt. Daardoor voel je je zekerder, heb je meer energie en voel je je aantrekkelijker. Daarnaast is bewegen een belangrijke ontstresser, waardoor onzekerheid minder kans krijgt!

3) Eet gezond
Als je gezond eet dan geeft dat een veel beter gevoel over jezelf dan wanneer je dag in dag uit allerlei junkfood naar binnen werkt. Kies dus vaker voor voeding dat gezond voor je is.

4) Werk aan je houding
Je houding zegt veel over je zelfvertrouwen. Mensen met hangende schouders, gebogen hoofd en neergeslagen ogen komen onzeker over. Loop dus recht op, je hoofd omhoog en maak oogcontact. Met een vriendelijke, open houding maak je een positieve indruk en je voelt je zelfvertrouwen groeien!

5) Stel doelen
Doelen stellen zorgt ervoor dat je in actie komt en jezelf uitdaagt. En dat geeft positieve energie.

6) Probeer nieuwe dingen uit
Doe af en toe iets wat je nog nooit gedaan hebt en voorheen niet goed durfde. Af en toe uit je comfortzone stappen kan wonderen doen voor je zelfvertrouwen!

7) Zet je talenten en kwaliteiten in
Je talenten en kwaliteiten zet je natuurlijk graag in want dat geeft een goed gevoel. Kun je je ei momenteel niet in je huidige werk kwijt? Zorg er dan voor dat je je talenten inzet in een hobby, vrijwilligerswerk of iets anders. Én ga onderzoeken of je huidige werk dan nog wel voldoende bij je past!

8) Beloon jezelf voor je successen
Zorg ervoor dat je je behaalde doelen (hoe klein of groot dan ook) viert door jezelf te belonen voor je prestatie. Een bloemetje, dat mooie nieuwe boek dat je laatst zag liggen of neem lekker een middagje vrij.

9) Leg je innerlijke criticus het zwijgen op
Je kent het wel: dat innerlijke stemmetje dat zegt: ’Zie je wel, ik kan ook niks’. Of: ‘Ze vinden me toch niet aardig’. Killing voor je zelfvertrouwen, dus ga je belemmerende gedachten en overtuigingen onderzoeken.

10) Doe regelmatig iets speciaals voor jezelf
Trakteer jezelf eens op een heerlijke massage, bosje bloemen, een nieuwe sportoutfit of wat dan ook. Verwen jezelf, je bent het waard!

11) Lach meer lach

Lachen zorgt automatisch voor een betere uitstraling en een beter gevoel over jezelf.

12) Modelleer anderen met veel zelfvertrouwen
Zoek rolmodellen en kijk wat zij doen om zelfverzekerd in het leven te staan. Interview ze en doe wat zij doen!

13) Maak vaker oogcontact
Door wat vaker anderen aan te kijken maak je niet alleen écht contact, het vergroot ook je eigenwaarde. Je ziet meer en laat ook jezelf meer zien!

14) Spreek met een krachtige stem
Een zachte stem is vaak een teken van onzekerheid. Durf je te laten horen en spreek met een duidelijke, krachtige stem. Oefen dit dagelijks en je zelfvertrouwen zal stijgen.

15) Complimenteer anderen
Je erkent daarmee de mensen om je heen. En door anderen te complementeren laat je jezelf zien en horen. Mensen zullen je meer waarderen en jou ook belonen met complimentjes!

16) Haal het positieve uit het negatieve
Als iets niet gegaan is zoals je hoopte, kijk dan toch naar welke onderdelen wél goed gingen. Er is altijd wel iets positiefs uit te halen. Dat maakt dat je er anders naar gaat kijken en niet alles meteen als negatief bestempelt.

17) Omring je met positieve mensen
Zoek mensen op die positief zijn, die je energie geven, die je stimuleren en inspireren. Daar kikkert je zelfvertrouwen enorm van op.

18) Zoek steun
Zoek ondersteuning van een coach, een collega of iemand anders die in jou gelooft, bij zaken die je lastig vindt. Als je van jezelf weet dat je daardoor gemakkelijk in een negatieve spiraal van onzekerheid terecht komt, schakel dan hulp in en wil het niet allemaal alleen oplossen.

19) Ontwikkel je vaardigheden
Zelfvertrouwen hebben en dit laten zien en horen vergt bepaalde vaardigheden. Deze komen je niet zomaar aanwaaien, maar je kunt ze wel leren. En vooral oefenen om ze jezelf eigen te maken, want ook het inslijten van nieuwe patronen kost tijd, aandacht en geduld.

20) Geef jezelf complimenten
Vergeet ook niet jezelf regelmatig een compliment te geven. Over een klus op je werk die je geklaard hebt, een nieuw project waarvoor je bent gevraagd, of gewoon hoe fantastisch je er vandaag uitziet!

Selecteer een aantal tips die je de komende tijd wilt gaan inzetten. Doe ze niet allemaal tegelijkertijd maar kies er bijvoorbeeld een per week waar je je op gaat focussen. Doorbreek je oude patronen die leiden tot onzekerheid en meet jezelf nieuwe aan: patronen die wél voor je werken en je een gezonde dosis zelfvertrouwen gaan geven.

Succes!


Wil je graag aan de slag met het verkrijgen van meer zelfvertrouwen zodat jij steviger in je schoenen komt te staan en makkelijker zaken voor elkaar krijgt?

Meld je dan aan voor de training ‘In 7 stappen naar meer zelfvertrouwen!’.  


***

Reacties op dit artikel zijn welkom via de knop ‘Reageer op dit artikel’.

© 2014 Gertrud de Witte – ESENZIA WerkgelukCoaching, alle rechten voorbehouden.

 

 

 

Similar Posts

One Comment

  1. Doelen stellen en kleine successen vieren hebben een grote invloed op je zelfvertrouwen. Ook door kleine stappen te zetten merk je dat productief blijft en niet overladen wordt met te grote werkzaamheden. Hulp zoeken wanneer je vastloopt is natuurlijk ook belangrijk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *