9 Tips om stress te verminderen

stress

 

We leven in een wereld en een tijdperk waarin stress al zo ingeburgerd is dat het bijna normaal lijkt. Hoge werkdruk, altijd bereikbaar zijn door smartphones, iPads en andere technische snufjes; het leven wordt er wel makkelijk op maar ook stressvoller. En stress verminderen valt voor de meesten onder ons nog niet mee. We willen immers allemaal graag mee met de tijd en het is vaak nog niet zo gemakkelijk om een goede balans te vinden.

Verslaafd aan de adrenalineflow
Veel mensen raken zelfs verslaafd aan de adrenalineflow waarin ze continue zitten door de vele prikkels, en zijn niet meer in staat om goed te ontspannen. Op een gegeven moment is het vrijwel onmogelijk om tot rust te komen en te genieten van het moment. Dit leidt uiteindelijk tot langdurige overprikkeling en stress in het lichaam. Langdurige of chronische stress brengt verregaande – directe én indirecte – gezondheidsrisico’s met zich mee. Als je lichaam en geest niet heel regelmatig kunnen ontspannen dan ga je op den duur roofbouw op jezelf plegen. En dat veroorzaakt klachten als ernstige vermoeidheid, overspannenheid en burnout, om maar een paar te noemen. Daarom hierbij 11 tips om stress te verminderen, zodat je grip krijgt op je energiebalans en roofbouw kan voorkomen:

Tip 1: Je emoties uiten
Niks werkt stress meer in de hand als het opkroppen van emoties. Spreek daarom je gevoelens, gedachten en emoties uit om stress te verminderen. En met name: doe dit bij de juiste persoon. Dus als er op je werk iets voorvalt met een collega, maak het dan juist bespreekbaar met hem of haar, ook al doe je dit achteraf als je wat rustiger bent. Vaak gaan we dit soort situaties in geuren en kleuren thuis of aan vrienden vertellen, waardoor het vaak alleen nog maar groter wordt. Je hoeft overigens niet te vervallen in woede-uitbarstingen en huilbuien… Het is juist raadzaam om regelmatig, maar gedoceerd je emoties te tonen. Laat merken hoe je over iets denkt en wanneer je boos, verdrietig, geïrriteerd of bang bent. Praten over je gevoelens lucht op en vermindert stress enorm.

Praten over je emoties kan met iemand uit je directe omgeving, maar bijvoorbeeld ook met een coach of psycholoog.

Tip 2: Word je bewust van je energievreters en energiegevers
Maak eens een lijstje met de energievreters die je in je dagelijkse leven hebt (werk en privé). Ben je je voldoende bewust van de zaken die je energie kosten? En als je ze nu zo in kaart hebt gebracht, welke dingen kun je vermijden of anders organiseren zodat ze minder energie vreten? En wat kun je er tegenover zetten aan energiegevers om het weer een beetje in balans te brengen? Wat doe jij bijvoorbeeld als je thuiskomt na een vervelende dag op je werk? Wat helpt jou dan om weer tot rust te komen en/of energie op te doen? Wat voor maatregelen neem je als die vervelende dag drie maanden worden? Wat heb je dan nodig?

Ken je energiegevers, dan ben je volgens mij een heel rijk mens en zul je veel tegenslagen kunnen hanteren.

Tip 3: Ademhalingsoefeningen doen
Ademhalingsoefeningen worden door veel mensen als zweverig beschouwd. Als je weleens ademhalingsoefeningen hebt geprobeerd, zul je waarschijnlijk moeten bekennen dat ze uiterst werkzaam en rustgevend zijn. Ademhalingsoefeningen brengen namelijk niet alleen je geest tot rust, maar hebben ook invloed op je lichaamsfuncties (hartslag, hersenactiviteit, spierspanning e.a.). Als je hartslag tot rust komt, je hersenen worden ontzien en je spieren ontspannen, zal je stress enorm verminderen. Ademhalingsoefeningen helpen je zodoende te ontstressen en letterlijk tot rust te komen…

Ga op een rustig plekje zitten (liefst buiten) en richt je aandacht uitsluitend op je ademhaling. Leg een hand op je buik… Adem diep in door je neus totdat de hand op je buik zijn hoogtepunt bereikt… Houd nu je adem 1 seconde in en adem vervolgens gedurende 4 lange seconden uit via je mond. Herhaal deze ademhalingsoefening enkele tientallen keren, totdat je de stress voelt wegebben.

Tip 4: Technologie beperken
Een belangrijke veroorzaker van stress is de hedendaagse technologie. Kinderen beschikken doorgaans al van jongs af aan over een MP3-speler, spelcomputer, laptop, iPad en mobiele telefoon. Deze apparaten zorgen ervoor dat mensen iedere dag enorm veel indrukken en prikkels te verwerken krijgen. Bovendien produceren elektronische apparaten elektrische en magnetische straling. Vooral draadloze telefoons en draadloos internet brengen een grote stralingsbelasting met zich mee.

Je kunt dus stress verminderen door technologie te beperken en vaker een boek te lezen en eropuit te gaan. Ga bovendien nooit slapen met de televisie of radio aan; dit verstoort je slaapkwaliteit enorm en brengt onbewust heel veel stress teweeg. Achter de computer zitten tot voor het slapen gaan heeft hetzelfde effect.

Tip 5: Eigenbelang vooropstellen
Stress komt niet alleen van jezelf, maar ook van anderen. Als je anderen toestaat om hun persoonlijke problemen en beslommeringen altijd maar bij jou te dumpen, dan wordt hun stress namelijk de jouwe. Het is dan ook niet goed om altijd maar bezig te zijn met de buitenwereld. Soms is een stukje egoïsme simpelweg noodzakelijk. Gun jezelf de nodige quality-time en schenk jezelf wezenlijke aandacht. Zonder jezelf volledig af van de buitenwereld en onderneem iets wat jij leuk vindt.

Ga bijvoorbeeld een middagje winkelen, naar de film of naar een spa, manicure of schoonheidsspecialist. Even niets hoeven regelen en je verantwoordelijkheden naast je neerleggen werkt uitermate ontspannend en ontstressend.

Tip 6: Lichaamsbeweging opschroeven
Stress gaat vaak samen met continue geestelijke en emotionele activiteit:

• Continu bezig zijn in je hoofd
• Diep nadenken (piekeren en malen)
• Noodscenario’s bedenken (wat als…)
• Negatief redeneren en argumenteren
• Een veeleisende baan

Je kunt je hersenen helaas niet dwingen om te stoppen met piekeren en malen. Sterker nog: forceren werkt averechts. Je kunt stress daarentegen wel verminderen door je hoofd even helemaal leeg te maken en je volledig op andere dingen te richten. De eenvoudigste manier om je hoofd leeg te maken is fysieke afleiding:

• Richt je volledig op een lichamelijke activiteit
• Ga sporten (hardlopen, fietsen, roeien, tennissen, o.i.d.)
• Ga in de tuin werken, poetsen of aan je auto sleutelen
• Ga dansen, zingen of iets anders creatiefs waar je je lijf bij gebruikt
• Doe in ieder geval iets waar je helemaal lichamelijk in opgaat

Kortom: gebruik je lichaam om je geest even helemaal te ontzien.

Tip 7: Doe een training Mindfulness
Er zijn verschillende meditaties en bewegingsleren die je fysiek en mentaal kunnen helpen ontspannen en ontstressen. Mindfulness is heel laagdrempelig en raad ik vaak aan bij cliënten. Enkele andere voorbeelden van nuttige ‘stress-relievers’ zijn yoga, Tai Chi, Chi Kung, reiki. Het belangrijkste is dat het iets is wat bij jou past; ga proeflessen volgen!

Meditatietechniek en bewegingsleer kunnen je helpen om specifieke oefeningen onder de knie te krijgen waarmee je volledig tot jezelf kunt komen en stress kunt verminderen. Google gewoon eens op bovenstaande begrippen en kijk of het iets voor jou zou kunnen zijn.

Tip 8: Van muziek genieten
Muziek kan je emoties zeer sterk beïnvloeden. Zo kan muziek agressiviteit opwekken, een brok in je keel toveren, maar ook stress helpen verminderen. Als je stress wilt verminderen, dan is hardrock of techno misschien niet zo’n goed idee. Zet liever klassieke muziek, rustige jazz, rustige pop of New age muziek op. Als jezelf een instrument bespeelt, dan is opgaan in je eigen muziek natuurlijk ook een uitstekende manier om stress te verminderen. En lekker dansen op je favoriete muziek is uiteraard ook niet verboden!

Tip 9: Van je af schrijven
Schrijven heeft een therapeutische werking; het helpt namelijk om emoties te verwerken en stress te verminderen. Ook helpt het om structuur te brengen in de chaos in je hoofd. Schrijf daarom je gedachten en gevoelens eens van je af. Begin een dagboek, start een weblog of vertrouw de eerste regels van je biografie aan het papier toe. Ook het maken van lijstjes kan rust geven. Je zult merken dat het formuleren van je emoties met pen op papier een rustgevende en ontstressende uitwerking heeft op lichaam en geest.

Schrijven kan je helpen om bepaalde emoties en situaties beter te begrijpen en in perspectief te zien. Het gaat niet om het resultaat van je schrijfwerk, maar puur om de activiteit op zich. Probeer dus niet te kritisch te zijn op wat je schrijft, daar gaat het niet om.

Meer informatie over stress en het verminderen daarvan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

***

Reacties op dit artikel zijn welkom via de knop ‘Reageer op dit artikel’.

©2012 Gertrud de Witte – ESENZIA WerkGelukCoaching, alle rechten voorbehouden.

 

 

 

Similar Posts

2 Comments

  1. Mooie lijst met tips! Je hebt gelijk dat het veel mensen het normaal lijken te vinden om stress te hebben. Tot op een behaalde hoogte is dit ook zo, het kan namelijk ook positieve dingen brengen, zoals scherpte en alertheid. Maar negatieve gevolgen, zoals vermoeidheid en hoofdpijn zijn niet normaal. Dan zouden mensen echt een stapje terug moeten doen. Veel mensen weten niet zo goed hoe en soms is het ook een beetje taboe omdat het “erbij hoort”. Dit is niet zo en graag wil ik iedereen uitnodigen om je tips tegen stress te delen! https://www.facebook.com/ABrightNewWorld/app_270078876402969

    1. Dankjewel Marjolein, voor je reactie en mooie aanvulling!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *