Herken de bore-out!

Ben je moe en lusteloos na een dag werken, terwijl je eigenlijk weinig hebt gedaan? Verveel je je regelmatig in je werk en zijn je taken inmiddels routine geworden? Ben je onder werktijd meer bezig met het regelen van privézaken dan je eigenlijke werkzaamheden?

Dan is de kans groot dat je last hebt van verveling op het werk, misschien zelfs wel een bore-out. Bore-out betekent letterlijk ‘uitverveeld’ zijn en wordt dan ook wel de vervelingsziekte genoemd.

werkdruk burnout bore out

Een bore-out wordt veroorzaakt door voor langere tijd in de comfortzone te zitten met routinematig werk of onderbelasting: je hebt te weinig te doen (kwantitatieve onderbelasting) dan wel te weinig uitdagende werkzaamheden (kwalitatieve onderbelasting). Een bore-out kan ontstaan doordat je met je toegenomen ervaring en kennis uit je baan bent gegroeid. Natuurlijk helpt het thuiswerken daarbij ook niet; je wordt thuis waarschijnlijk minder geïnspireerd en gestimuleerd.

Volgens onderzoek loopt zo’n 15% van de werknemers met bore-outverschijnselen rond. De ernst ervan is echter moeilijk vast te stellen: bore-out is geen klinische diagnose en dus ook geen reden om thuis te blijven. Evenmin is er sprake van een officiële behandeling.

Het frappante van een bore-out is dat de symptomen vergelijkbaar zijn met die van een burnout: fysieke klachten, vermoeidheid, slecht slapen, depressiviteit, verminderde concentratie en geheugen, om een paar veel voorkomende te noemen. Maar …. ze hebben meestal compleet tegenovergestelde oorzaken!

 

Test of de volgende 7 symptomen bij jou voorkomen en herken de bore-out:

1) Je kan weinig verdragen en raakt snel geïrriteerd

Je hebt een kort lontje en reageert onredelijk fel op collega’s, je partner of de cassière bij de supermarkt. Of je vreet jezelf regelmatig van binnen op als je wat introverter bent. Hoe dan ook, geen goed teken. Je trekt je alles steeds persoonlijker aan en kunt zaken steeds minder in een gezond perspectief zien. Je doet jezelf enorm tekort en de constante boosheid kost je bergen energie.

2) Je slaapt slecht en bent oververmoeid, ook al heb je het gevoel dat je weinig doet

Je voelt je lusteloos en hebt nergens zin in. In je hoofd ben je wanhopig op zoek naar een uitdaging, maar in actie komen om uit je impasse te komen lukt gewoon niet. Je sleept jezelf naar kantoor ’s ochtends, zit je tijd daar uit (en doet wat dingetjes ;-)) en beweegt aan het einde van de werkdag met dezelfde lusteloosheid weer richting huis. En vervolgens lig je ’s nachts wakker, waardoor je niet voldoende oplaadt.

3) Je hebt last van uitstelgedrag

Als je je verveelt dan begin je gedrag te vertonen om hiermee om te gaan. Je gaat dingen uitstellen omdat je ze niet leuk vindt. Je kent het vast wel: als je het heel druk hebt dan krijg je vaak ook veel gedaan. Is het minder druk dan ben je vaak twee keer zo lang bezig met je to-do-lijstje. Gewoon omdat je voldoende tijd hebt en er geen druk op ligt. En zeker als het gaat om oninspirerende taken; deze stel je dan het liefst zo lang mogelijk uit.

4) Je doet alsof je druk bent

Je schaamt je voor het feit dat je je werk saai vindt en uitstelt en wilt dit liever niet laat blijken. De kans is groot dat je je verveling verstopt door te doen alsof je het heel druk hebt. Net te doen alsof je hard werkt. Druk gaan zitten typen als er iemand langs loopt, gehaast met stapels papieren door de gang lopen en langer op kantoor blijven zitten. Terwijl je dus eigenlijk niets aan het doen bent.

Op veel werkplekken word je tenslotte (en helaas!) gewaardeerd als je overwerkt. Men ziet het als een teken van toewijding, maar in jouw geval is het toneelspel. Beetje zonde van al die uren die je zit te ‘verdoen’ achter je bureau…

5) Je besteed uren, dagen aan een taak(je)

Terwijl je in meer bevlogen tijden een bepaalde taak binnen een half uurtje afhad, besteed je er nu vele uren of zelfs dagen aan. Daarmee houd je jezelf bezig en probeer je de dag te vullen. En zolang je daarmee bezig bent valt het wederom niemand op dat je je verveelt, én voorkom je dat je leidinggevende iets bij je neerlegt wat nóg vervelender is om te doen.

 6) Je zelfvertrouwen is ver te zoeken

Doordat je niet meer geprikkeld wordt behaal je ook steeds minder resultaten en successen. Je gaat steeds meer twijfelen aan jezelf. Aan je talenten en kwaliteiten, over wat je nu echt leuk vindt om te doen, en of je een uitdagendere baan wel aan kan? Je wordt er onzeker van en je zelfvertrouwen verdwijnt beetje bij beetje.

7) Je wordt steeds introverter en vermijdt sociaal contact

Je krijgt de neiging om je steeds meer terug te trekken en tijd alleen door te brengen. Je mengt je niet meer in gesprekken met collega’s op kantoor, je zit nu in je eentje thuis je boterham opeten en borrels zijn er ook niet meer. En in het alleen zijn krijg je steeds meer doemgedachten waarmee je in een vicieuze cirkel belandt van negativiteit.

 

Ga eens eerlijk bij jezelf na welke symptomen je herkent. Vervolgens kun je punt voor punt bepalen waar je invloed op hebt en op welke manier je die uit zou kunnen oefenen. Wat heb je daarvoor nodig en misschien vooral: wíe kan je daarbij helpen? Neem zelf de touwtjes in handen van jouw werk en leven, want meestal geldt: niemand anders gaat het voor je doen!

Voorkom zo dat je verder afglijdt in onzekerheid, negativiteit en uitzichtloosheid.

* Op Amerikaanse data gebaseerd onderzoek van Zwitserse organisatieadviseurs Peter Werder en Philippe Rothlin

***

Herken je bovenstaande en wil je hier eens vrijblijvend met me over sparren? Vraag dan hier de gratis WerkgelukScan aan!

 

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *