Hoe je je werk interessant houdt zonder van baan te veranderen

job crafting

Baal je van je baan? Maak dan werk van je werk. Je blijft langer bevlogen als je sleutelt aan je functie en werkgevers houden je langer aan boord.

Met het zogenaamde ‘job crafting’ kun je je werk een stuk leuker maken zonder dat je van baan hoeft te wisselen. Handig in tijden van crisis, als banen niet voor het oprapen liggen en je het niet aandurft om je huidige werk op te zeggen. Job crafting kan in het Nederlands vertaald kan worden als ‘baanboetseren’ of ‘sleutelen aan je baan’.

Je kunt ‘sleutelen aan je baan’ zien als een specifieke manier van proactief gedrag waarin je als werknemer zelf veranderingen initieert op het gebied van werk verwachtingen en werkmiddelen. Individuele en werkeigenschappen kunnen er aan bijdragen dat je je werkzaamheden aanpast naar je persoonlijke kennis, kunde en bekwaamheid aan de ene kant en je behoeften aan de andere kant.

Job crafting is ook een vaardigheid die het in de toekomst goed doet op je CV. ‘Het blijkt een vaardigheid die goed past bij de veranderende werkomgeving. Organisaties moeten steeds sneller anticiperen op de veranderende eisen van hun omgeving. Er wordt daarom ook van werknemers verwacht dat ze proactief zijn en hun functie daar waar nodig bijschaven’, zegt Maria Tims van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij rondt op dit moment haar promotieonderzoek naar job crafting af.


Zo kun je als werknemer je huidige baan aanpassen zodat je er weer energie van krijgt:

 

1)     Het aanpassen van je takenpakket en taakinhoud (taak craften)

Hierbij pas je actief het aantal, type en de aard van je taken aan. Dat begint met het uitgebreid stilstaan bij je huidige functie. Waar ben je eigenlijk mee bezig de hele dag? Welke taken nemen de meeste tijd in beslag? Zijn dat ook de bezigheden waarvoor je ooit voor je vak gekozen hebt? Pas na die analyse ga je bedenken hoe je méér kunt krijgen van wat je graag doet of zou willen doen, en minder van de taken die je niet liggen.

Dit kun je doen door bijvoorbeeld het toevoegen van extra betekenisvolle, uitdagende taken die aansluiten bij je persoonlijke interesses en passies. Je zou je collega eens kunnen vragen of je mee mag naar een bepaalde klant, en wellicht kun jij in de toekomst het gesprek gaan voeren.

Ook het herverdelen van de aandacht voor persoonlijke interessante taken of het delen van belastende taken met andere collega’s zodat deze geen last meer geven is een mogelijkheid. En wellicht kun je belastende of betekenisloze taken ruilen tegen beter passende taken van een collega, en jullie daar allebei een plezier mee doen.

En als laatste, ga in gesprek met je leidinggevende over het afstoten van energievretende taken. Het niet kenbaar maken en ze gewoon blijven doen is zonde van je energie. En vaak zijn er meer mogelijkheden dan je in eerste instantie denkt, dus ga in overleg!


2)    
Het werken aan interacties en relaties (relationeel craften)

Je werk plezieriger, uitdagender en interessanter maken heeft heel vaak te maken met de relaties op het werk. Relaties met je leidinggevende, collega’s en externe partijen. De communicatie loopt stroef, er zijn onderhuidse spanningen, je haalt er te weinig voeding en inspiratie uit, of je werkt teveel solo en hebt voor je gevoel te weinig werkrelaties. Wat het ook is, probeer voor jezelf helder in kaart te brengen wat er voor jouw gevoel ontbreekt of niet lekker loopt. Benoem dan wat je graag zou willen op dit vlak, en maak dit bespreekbaar met je leidinggevende en jullie team.

Als er ruimte is voor verbetering op relationeel vlak zoals een misverstand, ga deze dan uitpraten. Een andere mogelijkheid om relaties en de onderlinge communicatie te verbeteren is door coaching of een training te volgen op het gebied van persoonlijke effectiviteit.

Zoek je inspiratie ook buiten je organisatie. Misschien ben je marketingmedewerker en heb je behoefte aan voeding, nieuwe vakkennis en inspiratie. Onderzoek dan of je een intervisiegroep samen kunt brengen met collega’s van andere organisaties. Of vraag je leidinggevende of je af en toe naar een seminar mag over jouw vakgebied, zodat je inspiratie op kunt doen en vakgenoten kunt ontmoeten.


3)    
Het verbeteren van kennis en vaardigheden ten aanzien van je eigen rol en betekenis van je werk (cognitief craften)

Je kunt ook aan je eigen vaardigheden werken. Door je talenten en kwaliteiten verder te ontwikkelen. Dat waar je al goed in bent nog meer inzetten, benutten, en dit tot jouw specialisme maken. Meestal worden we blij als we onze talenten zo goed mogelijk benutten!

Ook kun je er voor kiezen juist je zwakkere punten aan te pakken. Dat houdt in dat je je zwakke kanten, voor zover ze essentieel zijn voor je werk, ontwikkelt tot je ze op een acceptabel niveau hebt gebracht, bijvoorbeeld door het volgen van een taalcursus. Ook kun je experimenteren met nieuwe werkwijzen of strategieën, zelf te evalueren hoe dat ging, anderen om feedback te vragen, collega’s of vakspecialisten om informatie en advies te vragen, enzovoort. Eigenlijk alles wat je doet met de intentie om er beter door te worden.


4)    
Het veranderen van de werkcontext (contextueel craften)

Een andere manier om je werk interessanter te maken is het contextueel craften; het actief aanpassen van je werkplek en/of werkomgeving. Dat kun je doen door je fysieke werkomgeving op te frissen of te herinrichten. Een wat drastischere maatregel is je werkplek echt te veranderen (andere kamer, of een geheel ander kantoor). Ook kan vaker thuiswerken al een groot verschil maken op dit vlak. Het aanpassen van je werktijden kan ook wonderen doen, als dat je meer ruimte geeft in combinatie met je privésituatie. En als laatste kun je ook denken aan de hulpmiddelen waarmee je je werk uitvoert. Misschien zou jij je leven een stuk gemakkelijker kunnen maken als je een laptop van de zaak zou krijgen, zodat je veel flexibeler wordt in waar en wanneer je je werk doet.

Veranderen van baan is niet de enige oplossing als je je werk niet meer zo interessant vindt. Bovenstaande tips geven je de handvatten voor hoe je je huidige baan interessanter, plezieriger en uitdagender kunt maken. Zonder dat je heel veel tijd en energie hoeft te stoppen in het zoeken, vinden en opstarten in een nieuwe baan!

***

Reacties op dit artikel zijn welkom via de knop ‘Reageer op dit artikel’.

©2013 Gertrud de Witte – ESENZIA WerkGelukCoaching, alle rechten voorbehouden.

 

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *