Hoe we ziek worden van stress

ziek worden van stress
Dat we ziek kunnen worden van stress weten we natuurlijk allang.
Maar hoe werkt dat dan? Het antwoord: het heeft vooral te maken met spierspanning. Onze spieren werken veel vaker dan we denken. Wie bijvoorbeeld naar een voetbalwedstrijd kijkt of naar een film op tv, spant meestal ongemerkt veel spieren. We zeggen dat ook niet voor niets dat iemand ‘gespannen’ zit te kijken of dat het een ‘spannend’ stuk is. Wie angstig is, in de zorgen zit of ergens over loopt te piekeren, spant ook, meestal ongemerkt, veel spieren.

Vechten of vluchten
Is dat slecht? Ja en nee. Vaak is dat niet slecht, maar juist heel goed. Angst is een soort alarmtoestand en kan dus erg nuttig zijn. Hij verhoogt de waakzaamheid en vormt een voorbereiding op snel handelen. Vandaar dat de spieren zich spannen bij angst. Je moet klaar zijn om iets te kunnen doen, zoals weglopen, vechten, opzij springen. Bijvoorbeeld: er komt een auto recht op je af, onmiddellijk word je bang. Er is dus alarm (doe iets, anders komt het niet goed!). Meteen spannen je spieren zich en spring je opzij.

Angst en zorgen veroorzaken klachten
Jammer genoeg bestaat er ook veel onnodige angst. We maken ons vaak onnodig bezorgd, piekeren teveel, twijfelen voortdurend of we het wel goed doen. Die angst en zorgen (A) zijn dus een vals alarm richting het lichaam en zorgen ervoor dat de spieren onnodig aangespannen worden (B). Dat kan op den duur klachten opleveren. Wie voortdurend of heel vaak angstig is zonder goede reden, dus zonder dat er werkelijk gevaar is, spant zijn spieren voortdurend of heel vaak zonder noodzaak. Het vervelende hiervan is, dat langdurige spierspanning (B) vaak leidt tot lichamelijke klachten (C), bijvoorbeeld pijn in bepaalde lichaamsdelen. Zo krijg je er nog een zorg bij. Je voelt je vaak niet lekker, je kunt het werk niet meer aan, kan je niet meer zo plezierig met de kinderen bezig houden, enz. Met andere woorden: angst, zorgen en druk (A) leiden tot spierspanning (B). Dit kan op den duur weer leiden tot lichamelijke klachten (C), die op hun beurt de angst, zorgen en druk (A) weer kunnen vergroten. En zo kan de spierspanning (B) weer toenemen. Je komt in een soort spiraal, waardoor de klachten steeds erger worden:

Spierspanning aanpakken
A is de grote boosdoener, daar is het mee begonnen. Als je op dit moment niet in staat bent om daar iets aan te veranderen (bijv. een situatie op het werk waar je weinig invloed op hebt), dan kun je ook beginnen met B aan te pakken. Dan zal ook C verminderen en wordt in ieder geval de spiraal doorbroken. B (de spierspanning) kun je aanpakken door middel van ontspanningsoefeningen en proberen daardoor de angst, zorgen en druk en ook de lichamelijke klachten te verminderen. En als er geen lichamelijke klachten zijn, kunnen ze door ontspanningsoefeningen worden voorkomen.

Vlinders in je buik
Regelmatig merk ik bij cliënten met stress- en burnoutklachten een soort ongeloof als ik ze bovenstaande theorie uitleg. Om ze tot inzicht te brengen hoeveel de geest invloed heeft op het lichaam, vraag ik ze dan of ze wel eens verliefd zijn geweest. “Had je toen vlinders in je buik?” Ja is dan meestal het antwoord. Een ander vraag:”Heb je ooit rijexamen gedaan? Was je toen zenuwachtig? Wat voor gevolgen had die nervositeit?” Nou ze moesten inderdaad vaak naar het toilet en hadden ook een beetje last van een droge mond en trillende handen. Gelukkig zijn dit soort voorbeelden er vaak genoeg om ze te doen beseffen dat ons lichaam en geest niet als een gescheiden eenheid opereren. En met dat inzicht komt ook het besef dat we meestal zelf iets aan de verlichting van onze klachten kunnen doen door bijvoorbeeld dagelijks een aantal keren de volgende oefening te doen:

Oefening
Ga in een ontspannen houding rechtop zitten en span een voor een al je spieren even goed aan en laat ze dan weer los. Begin bij de tenen, werk langzaam naar boven en eindig dan via je armen en handen bij je gezicht. Je zult merken dat je lijf na deze oefening lekker ontspannen aanvoelt!

***

Wil je jouw (werk)stress effectief en duurzaam aanpakken? Kijk dan ook eens hier:

Van stress naar YES! – In 90 dagen van je (werk)stress af zodat je weer kunt genieten van je werk en je leven. Klik hier voor alle info

 

 

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *