In 6 stappen naar een succesvol jaar!


De feestdagen zijn weer achter de rug en er staat ons een nieuw jaar te wachten.

doelen bereiken

Een mooi moment om eens na te denken over wat je dit jaar allemaal wilt doen, bereiken, veranderen of ervaren. Helaas blijft het voor velen onder ons bij deze goede intenties en vergeten we na te denken over hoe we dit ook daadwerkelijk kunnen realiseren. Immers, succes komt voort uit de connectie tussen richting en actie. Daardoor blijft het vaak bij dromen en plannen maken. Iets willen is niet genoeg om ook daadwerkelijk tot resultaten te komen.

Hoe zorg je ervoor dat je het dit jaar anders aan gaat pakken? Eigenlijk heel simpel: pak een pen en papier (of je laptop of iPad ;-)) en neem ongeveer twee uurtjes de tijd om de volgende stappen uit te werken voor jezelf. Je zult zien dat je je dromen daadwerkelijk om kunt zetten in actie en resultaten.

 

Hier volgen de 6 stappen die ervoor gaan zorgen dat jij een succesvol jaar tegemoet gaat:

Stap 1: Bepaal je koers op verschillende levensgebieden
Om straks in actie te kunnen komen moet je eerst voor jezelf inzichtelijk hebben in welke levensgebieden je zaken wilt veranderen. Daarna ga je per gebied je doelen stellen en maak je die zo specifiek mogelijk. Dat betekent dat je er ook een tijdsbepaling aan koppelt.
Wat wil je dit jaar bereiken op professioneel vlak? Wil je dit jaar eens echt gaan benutten om te ontdekken hoe je je carrière voor de komende jaren in wilt vullen? Wil je een nieuwe baan vinden? Of wil je het komende jaar een opleiding gaan volgen zodat je door kan groeien bij je huidige werkgever?
En wat zijn je doelen op persoonlijk/privevlak? Wil je dit jaar toch eens die leuke partner vinden? Of ga nu starten met drie keer per week hardlopen zodat je in het najaar een halve marathon kunt lopen?
Wat zijn andere belangrijke levensgebieden waarin je iets wilt bereiken? Wat zijn daarin je doelen?

Stap 2: Bepaal en ervaar je gewenste resultaat
Een belangrijke stap in het behalen van doelen is het omschrijven van je beoogde resultaat, het écht maken ervan. Je neemt als het ware een sprong in de toekomst en beleeft het alsof je het al hebt gerealiseerd. Hoe ziet jouw leven er in december uit als je dit doel hebt bereikt? Wat is er dan anders? Hoe voel je je dan? Wat merken andere mensen aan je? Visualiseer het, voel het en schrijf deze ervaringen en resultaten in je eigen woorden op. Dít is waar je het voor doet!

Stap 3: Onderzoek je hindernissen
Als we onszelf doelen stellen dan kan het niet anders dan dat we tegen zaken aanlopen die ons onderweg tegenhouden. Ik noem ze ook wel hindernissen. Door je hindernissen bij voorbaat al in kaart te brengen ben je je er al bewust van en zul je ze eerder herkennen als ze zich voordoen. En daarmee kun je ze hoogstwaarschijnlijk ook adequater ‘tackelen’. Dus wat zijn mogelijke omstandigheden, mensen, eigen beperkingen, etc. die ervoor kunnen zorgen dat jij je doelen niet gaat halen? Waar moet je rekening mee houden?

Stap 4: Identificeer je hulpbronnen
Nu je je mogelijke hindernissen in kaart hebt gebracht ga je onderzoeken welke hulpbronnen jij tot je beschikking hebt. Hulpbronnen die ervoor gaan zorgen dat jij je hindernissen overwint en op het met jezelf afgesproken tijdstip je doelen behaalt. Dit kunnen externe hulpbronnen zijn, zoals iemand die je hier in steunt en aanmoedigt, een personal trainer die je helpt je conditie op te bouwen of een coach die je helpt je focus te behouden. Ook het lezen van boeken, het bijwonen van seminars zijn voorbeelden van externe hulpbronnen. Maar nog belangrijker zijn je innerlijke hulpbronnen: wat heb jij al in huis om te steunen in het behalen van je doelen? Is dat discipline en doorzettingsvermogen? Is dat je organisatietalent en vermogen om goed te kunnen plannen? Of een enorme dosis humor dat er voor gaat zorgen dat je gemakkelijk zaken kan relativeren als het even tegenzit? In mijn ogen is dit de meest belangrijk stap; zorg ervoor dat je een flinke lijst met hulpbronnen creeert!

Stap 5: Bepaal subdoelen en hang er een tijdspad aan
Ik zeg altijd tegen mijn cliënten: “De Mount Everest wordt ook niet in 1 dag beklommen.” Daar hebben de klimmers weken of zelfs maanden voor nodig en vergt een uitgekiende planning. En heel belangrijk: ze doen het in etappes.  Klimmers beginnen bij het basisstation. Daar bereiden ze de klim naar boven voor. Dan gaan ze omhoog naar het eerste Base Camp. Daar bereiden ze de volgende etappe voor, en zo stijgen ze van het ene kamp naar het andere, totdat ze het laatste stuk naar de top afleggen.
Deze methodiek werkt ook voor jouw doelen. Neem je doel(en) en je deadline(s), en reken terug naar vandaag. Welke tussenstappen moet je in die periode zetten en wanneer moet je ze bereikt hebben om op schema te blijven? Splits het op in ‘behapbare brokken’ zodat het haalbaar en realistisch blijft. Dan hoef je niet iedere dag de Mount Everest te beklimmen maar slechts de vluchtheuvel bij jou in de straat. Maak dus een schema: wat heb je vandaag al gedaan om straks bij je doel uit te komen? En wat heb je volgende week gerealiseerd? En volgende maand?

Stap 6: Vier je successen
Doelen stellen is leuk, maar doelen halen is nog leuker! En dat mag gevierd worden. En dat feestje hoeft niet pas plaats te vinden als je je uiteindelijke doel hebt bereikt. Sterker nog, zorg ervoor dat je ook stil staat bij het realiseren van ieder subdoel. Je kunt jezelf trakteren op een bosje bloemen, even een borrel drinken met je vrienden, of wellicht is het jezelf een schouderklopje geven ook al een heel mooi gebaar. Wees trots op jezelf! Juist het vieren van ‘kleine’ successen moedigen je aan en zullen je motiveren om door te gaan!

En onthoudt: Richting + Actie = Succes!

Ik wens je een heel succesvol 2013 toe en ik gun je dat je al je doelen gaat realiseren!

***

Wat zijn jouw doelen voor dit jaar en hoe ga je deze bereiken? Reacties zijn welkom via de knop ‘Reageer op dit artikel’.

© 2013 Gertrud de Witte – ESENZIA WerkGelukCoaching, alle rechten voorbehouden.

 

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *