Mindfulness: en toen was er rust…

Mindfulness

Vaak vertellen cliënten me dat ze zich onrustig voelen en dat ze niet precies weten waar het vandaan komt. Veelal hebben ze een drukke baan, een thuisfront dat alle aandacht opeist en daarnaast willen ze ook nog twee keer per week sporten, de avonden die nog over zijn volplannen met sociale activiteiten en ook moet er nog even een opleiding gevolgd worden. Het gevoel van geen controle hebben over hun eigen leven, maar ook hun eigen gedachten, gevoelens en gedrag, is hen dan ook niet vreemd. En dit laatste is vaak de echte kern van onrust. Je wordt een speelbal van de omstandigheden en van je emotionele reacties daarop. Als je een leuke avond met een vriendin hebt gehad ben je blij en kan je dag niet meer stuk. De volgende dag krijg je een vervelend bericht en je hele wereld stort in en je voelt je ongelukkig. Je loopt voortdurend op je tenen en wordt ’s ochtends wakker met een gevoel van: wat staat me vandaag weer te wachten? En naar de buitenwereld kun je misschien de schijn ophouden dat alles prima met je gaat, maar intussen wordt je vanbinnen aangevreten door angst, schuldgevoel en een beklemmende onzekerheid.

Rust vinden door te oefenen
Toen ik kortgeleden geconfronteerd werd met twee pittige gebeurtenissen, ging het bij mij net zo. Allerlei gedachten, gevoelens en emoties die mij meesleepten naar plekken waar ik niet wilde zijn. Inmiddels had ik bijna mijn mindfulnesstraining afgerond en realiseerde ik me wat een mooi kado dit was geweest. Acht weken lang had ik braaf mijn dagelijkse oefeningen van ademhaling, yoga en meditatie gedaan, en eerlijk gezegd had ik de indruk dat de training me nog weinig had opgeleverd. Totdat ik te maken kreeg met deze stressvolle situaties. Opeens merkte ik dat ik gemakkelijker uit die negatieve spiraal kon stappen door iedere dag écht een uur de tijd voor mezelf te nemen en in stilte te observeren wat er in mijn lijf en hoofd gebeurde. En natuurlijk waren de vervelende situaties daar niet mee weg. Maar ik heb nu het gereedschap in handen om wat meer rust te vinden en in mijn eigen kracht te blijven.

Wat is mindfulness precies?
Mindfulness is een ander woord voor aandacht en is eigenlijk niets nieuws. De grondlegger Jon Kabat-Zinn stelde een stressreductieprogramma op, bestaande uit ademhalingsoefeningen, yoga en meditatie, om mensen van hun stress- en burnoutklachten af te helpen. De kern van mindfulness is het oefenen om aandacht te hebben voor wat er op dit moment is. Wat gebeurt er in je lichaam? Hoe haal je adem? En welke gedachten kun je bij jezelf observeren zonder daar in mee te gaan? Je leert als het ware als een objectieve observeerder naar jezelf te kijken. Dit acht-weekse programma is inmiddels naar Nederland gehaald en vind gretige aftrek bij stresskippetjes (en –haantjes!) zoals hierboven omschreven.

Geleefd door omstandigheden?
Dus of je nu moeite hebt met de mondiale klimaatsverandering of met je collega, dat doet er niet zoveel toe. Het gaat om je reactie en de houding die je aanneemt wanneer zich een stressvolle situatie voordoet. Als je vindt dat je geleefd wordt door de omstandigheden en te weinig controle hebt over je gedachten, gevoelens en gedrag, kan mindfulness een uitkomst bieden. Het zal je helpen minder op de ‘automatische piloot’ te leven, de kracht van leven in dit moment te ervaren en je gedachten en gevoelens objectief te observeren in plaats van er helemaal in op te gaan.

Een mooi kado
Geef jezelf eens een mooi kado; in het hele land worden tegenwoordig mindfulnesstrainingen aangeboden. En als dat je nog even teveel is: een inspirerend en praktisch boek is van Marisa Garau en heet ‘Haal meer uit je leven met mindfulness’. Een wat meer filosofisch boek met de prachtige titel ‘Waar je ook gaat, daar ben je’ is van Jon Kabat-Zinn. Meer informatie kun je o.a. vinden op www.aandachttraining.nl.

***

Reacties op dit artikel zijn welkom via de knop ‘Reageer op dit artikel’.

© 2008 Gertrud de Witte – ESENZIA WerkGelukCoaching, alle rechten voorbehouden.

 

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *