Relaxter leven en werken? Zo creëer je meer lucht in je agenda

vakantiegevoel

Loopt je agenda regelmatig over en ben je vaak gestresst? Verlang je ook naar een relaxter leven? Dan kun je af en toe op vakantie gaan om bij te tanken en lekker te relaxen. Maar hoe fijn zou het zijn als je gewoon hier in Nederland, ook wat meer rust en ruimte zou kunnen ervaren in je dagelijkse leven?

Stephen Covey, auteur van onder andere ‘The 7 habits of highly effective people’ vergeleek onze agenda wel eens met de volgende metafoor:

Als je een grote vaas hebt, en je begint deze te vullen met zand, dan met grind, met kiezels en vervolgens keien, dan is de kans groot dat de keien er niet meer bij passen. Maar als je met de keien begint, dan pas de kiezels en het grind erbij gooit, dan zul je merken dat er ook best nog wel wat zand bij past.

Daarmee bedoelde Covey dat je eerst je tijd en aandacht zou moeten besteden aan de keien in je leven; zaken die echt belangrijk zijn voor je. Wie en wat zij jouw keien? Misschien is dat je partner, je kinderen, je gezondheid, je familie, vrienden, je ontwikkeling, ambities of anders? Als je daar als eerste tijd voor inruimt dan weet je zeker dat je tijd en aandacht hebt voor de écht belangrijke zaken in je leven. En wat zijn je keien als het om werk gaat? Wat heeft daar de prioriteit?

Vervolgens breng je het volgende niveau van belangrijkheid in kaart: de kiezels. Ook hier kun je weer een lijstje van maken. Hetzelfde doe je met het grind. En als laatste is er dan het zand, wat staat voor de minder belangrijke en nuttige dingen in je leven. Dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar voor mij zou dat zijn het nutteloos op de bank liggen zappen en niet echt naar iets kijken. Of achter mijn laptop of iPad op internet surfen en niet echt iets concreets zoeken. Beetje lummeltijd eigenlijk. Iets wat niet echt energie geeft. En helaas doe ik dat ook wel eens onder werktijd. Dus kijk ook kritisch naar het indelen van je werkuren!

Dus neem de tijd om als eerste voor jezelf je keien in kaart te brengen en deze in te plannen; daarmee creëer je een hoop rust voor jezelf. Wat je daarbij kan helpen vertel ik je nu:

6 praktische tips om meer lucht in je agenda te creëren:

Tip 1)  Ga voelen!

Wat je hoofd allemaal wil en moet is vaak niet wat je lijf wil en nodig heeft. Die houdt doorgaans van een veel rustiger tempo ;-). Wat daarbij goed helpt is een aantal keren per dag even bij jezelf ‘inchecken’: even afdalen in je lijf en je bewust worden hoe je je voelt. Door dit even te benoemen voor jezelf kun je ook beter bepalen wat je op dat moment nodig hebt. Dan is het vervolgens natuurlijk wel belangrijk dat je daar dan ook naar handelt.

Tip 2)  Wees eerlijk over waar je prioriteiten liggen

Je wordt uitgenodigd voor een etentje maar eigenlijk voel je dat je het liefs vanavond lekker thuis wilt blijven. Wees daar dan gewoon eerlijk over, daar is niks mis mee! ‘Ik wil nu even tijd voor mijn gezin’ is ook een reden. Ook op je werk kun je aangeven dat je niet altijd op stel en sprong iedereen te woord kan staan of helpen. Anders kom je nooit meer toe aan je eigen taken.

Tip 3)  Me-time, oftewel ‘date met jezelf’!

Blok wekelijks een avond voor jezelf. Regel dat met het thuisfront. Zeker als je een drukke baan hebt en jullie gezinsleven ook druk en hectisch is. Dan ben je alleen nog maar werknemer, partner van en vader of moeder van. En jij dan? Je hebt ook tijd voor jezelf nodig. Spreek die avond met elkaar af (je partner kiest er ook een uiteraard) en ga iets energiegevends voor jezelf doen. Lekker naar de yoga, avondje sauna, uit eten en een filmpje met vriendinnen. Wat het ook is, even geen werk en geen huishouden of kids. Doe dit af en toe ook wat langer; een weekend of een week. Alleen of met vrienden, of om juist nieuwe mensen te ontmoeten.

Tip 4)  Voed je omgeving op

Leer je familie en vrienden  dat je altijd in bent voor een gezellig etentje of de film, maar dat je dat niet weken van tevoren al in je agenda wilt zetten. Zo houd je ruimte voor spontane afspraken. Hoe leuk is dat eigenlijk? Dat zijn we een beetje verleerd in ons drukke leventje. Zorg er dan wel voor dat je agenda niet al steeds vol zit, want dan gaan die spontane afspraken natuurlijk niet lukken. Voed ook je collega’s op het werk op door bijvoorbeeld zelf je agenda te beheren en niet anderen afspraken en vergaderingen in je agenda te laten zetten.

Tip 5)  Neem een nieuw lievelingswoord: Misschien

Zet je afspraken vanaf nu met potlood in je agenda. Daarmee geef je jezelf de ruimte om eventueel een afspraak te verzetten of zelfs af te zeggen. Soms komen er belangrijke zaken tussendoor, zoals werk of een ziek kind, waardoor het gewoon even niet gaat. Wees je er wel bewust van hoe je omgaat met ‘commitment’; je wilt uiteraard niet dat je omgeving het gevoel krijgt dat je steeds je afspraken afzegt.

Tip 6)  Doseer je digitale activiteiten

De mobiele telefoon is altijd binnen handbereik, de iPad ligt standaard naast je op de bank, en de laptop op de keukentafel staat vaker aan dan uit. Veel beeldscherm, veel informatie, en dus veel prikkels. Niet echt bevorderend als je al gestresst bent. En de tijd die je eraan besteed kun je ook gebruiken om lekker een eind te gaan wandelen of live met een vriend of vriendin af te spreken. Probeer dan ook je digitale tijd te beperken. Bijvoorbeeld door een keer per dag je mail en je Facebook checken. Hoeveel mis je dan echt? Tijdens je werk kun je ook proberen je mail maximaal een of twee keer per dag te lezen, dat geeft een hoop rust!

Hoe wil jij je vaas vullen en wat gaat jou daarbij helpen?

 

***

Reacties op dit artikel zijn welkom via de knop ‘Reageer op dit artikel’.

© 2014 Gertrud de Witte – ESENZIA WerkGelukCoaching, alle rechten voorbehouden.

 

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *