8 strategieën om je zelfvertrouwen een boost te geven

zelfvertrouwen Loesje


Narcissus werd verliefd op zijn eigen spiegelbeeld.
 Hij was zo blij met zichzelf dat hij voor geen enkele aanbidster meer warm liep. Een beetje overdreven natuurlijk als het gaat om zelfliefde, eigenwaarde of zelfvertrouwen. Maar stiekem zouden we daar allemaal wel een klein beetje van mee willen pikken, toch?

Regelmatig spreek ik cliënten die zeggen last te hebben van onzekerheid op het werk. Opkijken tegen collega’s die het veel beter lijken te doen, bang zijn om fouten te maken, geen nee durven zeggen als iets niet op hun bordje hoort, en al bibberen bij de gedachte het woord te moeten nemen in de wekelijkse vergadering.

Ons zelf waarderen en zelfvertrouwen hebben is vaak lastig. Toch is dat wel van essentieel belang. Vind je jezelf de moeite waard dan zit je beter in je vel, twijfel je minder aan je keuzes en durf je nee te zeggen als je iets niet wilt. We denken vaak dat het egoïstisch is om zelfverzekerd te zijn. Een groter misverstand bestaat er niet want je doet er anderen juist een groot plezier mee. Mensen vinden het prettig als je stevig in je schoenen. Daarmee ben je duidelijk en weten ze wat ze aan je hebben.

Eigenwaarde is meer dan alleen een gevoel. Het is vooral een manier van denken en in het leven staan. Mensen met een lage zelfwaardering zijn overkritisch op zichzelf. Ze vinden zichzelf niet aantrekkelijk, slim, spontaan of slank genoeg en hebben het gevoel dat ze chronisch tekort schieten. Denk je op de juiste manier over jezelf, dan vloeit daar automatisch het juiste gevoel en gedrag uit voort. Wie positief over zichzelf denkt, is tevreden met zichzelf, zorgt goed voor zichzelf en heeft respect voor zijn of haar eigen grenzen.

Dit zijn 8 strategieën waar je aan kunt denken als jouw zelfvertrouwen wel een boost kan gebruiken. Pak de strategie die jou het meeste parten speelt en je zelfvertrouwen zal groeien!

1. Relativeer ‘moet-gedachten’ 

Perfectionistische gedachten zoals: ‘Ik moet slank zijn’, ‘Ik moet altijd voor een ander klaarstaan’ of ‘ik moet 3 keer in de week sporten’ zorgen ervoor dat je altijd op je tenen loopt en je tekort voelt schieten. Kijk eens of je de woorden ‘ik moet…’ vanaf nu kunt vervangen door woorden als ‘ik wil…’ of ‘ik ga…’. Andere varianten zijn ‘ik kies ervoor om….’ en ‘ik heb zin om….’. Dat haalt een hoop druk en negatieve lading van je gedachten en ‘to-do-lijstjes’ af.

2. Laat de negatieve vergelijking los

Je vergelijkt jezelf met succesvolle collega’s (bijv. een moeder van drie kinderen die carrière maakt en een geweldig figuur heeft), waardoor je je automatisch mislukt en waardeloos voelt. Iedereen heeft zijn of haar unieke talenten. Ook jij. En misschien liggen die van jou op een heel ander vlak. En onthoud ook dat wat je ziet de buitenkant is. Hoe gelukkig en ontspannen is deze in jouw ogen succesvolle moeder nu echt?

3. Geniet van successen in plaats van ze weg te wuiven

Boek je succes, dan bagatelliseer je dat meteen: ‘Ach, dat stelde niets voor, kwestie van geluk’ of ‘ach, dat had jij toch ook gekund….’. Vaak vinden we het lastig om een compliment echt aan te nemen. Kijk eens of je de volgende keer gewoon ‘dankjewel’ kunt zeggen. ‘Leuk dat je het zegt!’. Dat geeft niet alleen jou maar ook de ander een veel beter gevoel.

4. Roep het het toe-eigenen van mislukkingen een halt toe

We noemen dit ook wel personificatie. Gaat er iets mis, of lopen dingen niet zoals je wilt, dan geef je jezelf daarvan automatisch de schuld. De invloed van omstandigheden of andere mensen zie je over het hoofd. Je bent er vast van overtuigd dat de oorzaak van iets helemaal bij jou ligt. Je betrekt alles overmatig op jezelf.

5. Vraag in plaats van gedachten te lezen

Je gaat ervan uit dat je precies weet wat andere mensen in een bepaalde situatie denken. Je bent paranormaal begaafd ;-). Stel dat een vriend je zonder te groeten op straat passeert omdat hij in gedachten verzonken is en je niet ziet. Ten onrechte kun je dan concluderen: ‘Hij negeert me omdat hij me niet aardig vindt.’ Je gaat voorbij aan andere mogelijke verklaringen. Voordat je dus allerlei conclusies trekt is het raadzaam om te checken of er (andere) redenen kunnen zijn waarom dit gebeurt. En het makkelijkst is om het gewoon even te vragen!

6. Kleur zwart-wit denken om naar grijs

Dit betreft gedachten als: ‘Je bent dik of dun, goed of slecht, mooi of lelijk, dom of slim’, een tussenweg bestaat niet. Omdat we allemaal wel eens een foutje maken, categoriseren we onszelf al snel in de categorie ‘dom’ of ‘slecht’. En dat doen we op identiteitsniveau: ik ben. Kleur het om naar gedragsniveau: In plaats van ‘ik ben dom’ zeg je ‘dit doe ik dom’. Dat maakt dat je het afbakent tot de situatie of actie nu en maakt het veel minder groot. Daarnaast kun je jezelf afvragen of je gedachte echt waar is? De waarheid ligt vaak ergens in het midden en is niet zo absoluut en waar.

7. Stop met generaliseren

Als je presentatie vandaag wat minder lekker liep, denken: ‘Zie je wel, ik ben niet goed in mijn werk. Vaak herkenbaar aan absoluutheden als ‘altijd, nooit, alles, iedereen, overal’, etc. ‘Ik doe ook altijd alles fout’. Probeer ook hier de zaken per situatie te bekijken en te beoordelen en maak het niet groter dan deze situatie. Benoem daarnaast ook een aantal zaken die wel goed gingen. Positieve punten zien geeft gegarandeerd een beter gevoel.

8. Laat het toekomst voorspellen aan echte waarzeggers over

Je bent geneigd om te ‘rampdenken’. Je voorspelt dat het meest verschrikkelijke zeker weten gaat gebeuren. Je gaat er aan voorbij dat het ook anders kan aflopen, wat bijna altijd het geval is. Dus je negatieve gedachten over een mogelijke gebeurtenis veroorzaken je onzekerheid, niet de gebeurtenis zelf!


***

Reacties op dit artikel zijn welkom via de knop ‘Reageer op dit artikel’.

© 2013 Gertrud de Witte – ESENZIA WerkGelukCoaching, alle rechten voorbehouden.

 

 

 

Similar Posts

One Comment

  1. Jeetje, wat herkenbaar. Ik zit daar nu middenin!
    Op goede dagen heb ik dit alles aardig onder controle en ben ik niet zo vatbaar voor die negatieve gedachten. Juist op de minder goede dagen voelt het als een gevecht met mezelf. Op briefjes heb ik van zulke zinnetjes als hierboven staan, om mezelf er aan te herinneren dat deze gedachten niet waar zijn.
    Ik heb ook zinnetjes die ik vaak voor mezelf zeg, wat me meer kracht en vertrouwen geeft!
    Het blijft lastig, maar ik merk dat ik de negatieve gedachten sneller ga herkennen en daar ook meteen wat mee doe. Dit helpt wel!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *