7 tips om jezelf staande te houden bij hoge werkdruk

werkdruk

Ik hoor regelmatig van mijn cliënten dat ze moeite hebben met de hoge werkdruk. De veeleisende maatschappij en economie zet een behoorlijke druk op het mentale vermogen van medewerkers. We zagen al een flinke toename van  arbeidsongeschikten door burn-out en depressie, en dat zal waarschijnlijk niet snel afnemen. Mentale weerbaarheid is dan ook cruciaal om het hoofd boven het water te houden. Het zet niet alleen mensen maar ook organisaties in hun kracht.

Medewerkers en organisaties steeds meer onder druk te staan.
En de komende jaren zal daar weinig aan veranderen: reorganisaties en fusies, voortdurende innovatie van werkmethoden en werkorganisatie, digitalisering van het werk en globalisering van de markt. Ook zal de vergrijzing leiden tot groeiende personeelstekorten.

Er zal steeds meer van mensen gevraagd worden dat ze efficiënter gaan werken. We moeten immers de hoeveelheid werk straks met veel minder mensen moeten doen. Dat betekent dat de werkdruk stijgt, waardoor vooral de mentale druk van het werk zal toenemen. We zien nu al dat ruim 30% van arbeidsongeschiktheid wordt veroorzaakt door burn-out, depressie en angststoornissen.

Mensen die om deze redenen ziek thuis komen te zitten hebben, naast bovengenoemde oorzaken, vaak een aantal persoonlijke kenmerken gemeen. Het zijn harde werkers, perfectionisten, hebben een enorm verantwoordelijkheidsgevoel, zijn vaak erg loyaal en leggen de lat hoog. Een andere belangrijke gemene deler is dat ze vaak moeite hebben met het aangeven van hun grenzen. Hierdoor nemen ze meer taken op zich dan goed voor ze is, met alle gevolgen van dien.

Wil je jezelf staande houden in deze veel vergende tijd, dan loont het dus de moeite om te werken aan je assertiviteit. Hierdoor leer je niet alleen beter je grenzen te bewaken, maar neemt ook je vitaliteit en bevlogenheid navenant toe. Mensen die hoog scoren op assertiviteit blijken namelijk meer vitaal te zijn, in vergelijking tot mensen die laag scoren. Ook blijken mensen die hoog scoren op assertiviteit, hogere scores te behalen op toewijding. Dit blijkt uit onderzoek van Schouten & Nelissen, dat een aantal jaren terug is uitgevoerd onder 2.400 werkende Nederlanders.

Maar hoe doe je dat dan, je grenzen beter bewaken? Voor de een gaat dat heel natuurlijk, voor de ander een behoorlijke klus! Want, is de gedachte vaak, als ik ‘nee’ zeg dan vinden ze me niet meer aardig, dan denken ze dat ik niet gemotiveerd ben, dan wordt mijn contract niet verlengd, en ga zo nog maar even door. Het zijn bijna altijd irreele gedachten, oftewel hersenspinsels.

Het tegendeel is juist waar: als je je grenzen aangeeft dan wordt je juist meer gezien en gehoord, wordt je meer gewaardeerd en gerespecteerd. En onthoudt ook: anderen vinden het prettig als je duidelijk bent; dan weten ze wat ze aan je hebben. Mits je het het natuurlijk respectvol communiceert.

Wil je ook leren hoe je beter je grenzen aan kunt geven?

Begin dan met het eigen maken van de volgende 7 tips om jezelf weerbaarder te maken:

Tip 1) Het is niet nodig dat anderen je aardig vinden om met ze te kunnen omgaan of samenwerken. Het is belangrijker dat je jezelf aardig vindt.

Tip 2) Je hoeft geen oplossing te zoeken voor problemen van anderen.

Tip 3) Je hebt het recht om geen verklaringen voor je gedrag af te leggen.

Tip 4) Je hebt het recht om van mening te veranderen.

Tip 5) Je hebt het recht om onlogische beslissingen te nemen.

Tip 6) Je hebt het recht om fouten te maken.

Tip 7) Je hebt het recht om ‘ik weet het niet’ te zeggen.

 

Het fijne is dat als je eenmaal niet meer vindt dat je dingen moet doen omdat anderen die van je verwachten, het eigenlijk makkelijker wordt om oprecht aardig te zijn!

***

Reacties op dit artikel zijn welkom via de knop ‘Reageer op dit artikel’.

© 2016 Gertrud de Witte – ESENZIA WerkgelukCoaching, alle rechten voorbehouden.

 

Similar Posts

9 Comments

  1. Ricardo Bravenboer says:

    Absoluut waar! Je eigen grenzen zijn goud waard! Beetje lief zijn voor jezelf en je pure ik laten zien.
    Mooie post

  2. ook hier…..op het juiste moment ontvangen. Tips waar ik echt wat aan heb en met name 3, 4 en 5 ga ik vandaag al meteen toepassen.
    Ze zijn inmiddels geprint en opgehangen op een hele strategische plek. Dank je wel.

    groet isabelle

    1. Leuk om te lezen Isabelle, goed bezig!!

  3. Mirjam Vermeij says:

    Je nieuwsbrief kwam weer eens op een goed moment. Ook ik worstel me door een periode heen van hoge werkdruk – en er komt alleen maar meer bij – worstel met een leidinggevende die het wel ziet maar geen besluit neem (en dan met een lastig verhaal over ‘budget’ komt). De zeven tips geven me een glimlach op de lippen want het is zo verschrikkelijk herkenbaar. Je kunt het ook te goed willen doen en je te verantwoordelijk voelen. Alleen de Nieuwsbrief geeft dus al wat lucht!

  4. Fijn Mirjam dat je wat aan de tips hebt, en leuk dat je het me even laat weten! Ik zou zeggen print ze uit en plak ze op je computerscherm om jezelf er regelmatig aan te herinneren. En vooral door blijven ademen 😉

    Groet, Gertrud

  5. Ik merkte dat ik vroeger ook veel vatbaarder was voor het onderschatten en onzeker maken van mijzelf. Gelukkig heb ik hier veel over geleerd en kon ik ook andere zaken die mij niet aangingen gemakkelijker loslaten. Het is inderdaad zo dat je de problemen van een ander niet je eigen problemen moet maken.

    1. Wat fijn om te lezen dat het je steeds gemakkelijker afgaat Mara, dat maakt werk en leven een stuk fijner (en makkelijker)! 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *