Uitgeblust na een dag werken? Zo kom je van de bank af!

 

bankhangen
Je komt uitgeput thuis na een dag werken.
Je verruilt je nette pak voor de joggingbroek, je gooit een kant-en-klare maaltijd in de magnetron en ploft al zappend neer op de bank. Om een paar uur later nog net zo uitgeblust je bed op te zoeken. Herkenbaar?

Je bent niet de enige. Marianne, een 37-jarige consultant in de ICT, vertelde me dat ze zo ontzettend moe was van haar veeleisende baan. Toen ik vroeg hoe ze haar avonden doorbracht was het antwoord vergelijkbaar met wat ik hierboven schets. ‘Ik heb geen fut meer om nog iets te ondernemen als ik thuiskom van mijn werk’. Zich niet realiserend dat op de bank hangen en naar een beeldscherm kijken meestal geen energiegever is.

Wie zijn batterij niet regelmatig oplaadt, riskeert op den duur (over)vermoeidheid en zelfs een burnout. Dat is inmiddels voor de meesten wel een bekend gegeven. Alleen HOE je dan die batterij oplaadt, daar zijn de meeste harde werkers onder ons zich nog niet zo bewust van. We nemen ze even door:

De niet-werkende manier is de zogenaamde ‘minimale inspanning’. Deze hebben we eigenlijk al besproken, want hieronder verstaan we het bankhangen. Een avondje op de bank en tv kijken. Of de hele avond ‘relaxed’ surfen op internet. Dat klinkt als zeer aangenaam tijdverdrijf, vooral na een drukke werkdag. Maar onderzoek wijst uit dat je daar niet van opleeft. Zo’n avondje lijkt je weliswaar geen energie te kosten, maar vlak niet uit hoe prikkelend beeldschermen kunnen zijn, zeker ’s avonds voor het slapen gaan. Dus energie opleveren doet het zeker niet.

Wil je weer bijtanken als je je uitgeblust voelt na een dag hard werken, dan zijn de volgende 3 manieren wél aan te raden:

1  Fysieke inspanning

Het is inmiddels al meer dan bewezen dat bewegen een geweldige moeheid- en stressbestrijder is. Fysieke inspanning zorgt voor mentale afstand en voor ontspanning. Dat betekent niet dat je iedere avond een uur aan de gewichten moet hangen op de sportschool. Kies bijvoorbeeld af en toe voor een wandeling of een eindje fietsen. Of meld je aan bij de yogastudio bij jou in de buurt om daar wekelijks een les te volgen. Gegarandeerd dat je er voldaan vandaan komt en heerlijk slaapt!

Blijf je liever thuis omdat je anders oppas moet regelen, kijk dan eens op internet. Er zijn tegenwoordig genoeg websites waar je gratis of tegen een gering bedrag lessen kunt volgen op het gebied van yoga (sorry, ben een beetje bevooroordeeld als yogadocente ;-)), tai chi, dansen, mindfulness, etc.

Doe iets wat je fijn vindt om te doen! Dan pas gaat het ook echt voor je werken. En ja, het kost soms even moeite om je ertoe te zetten. Maar als je eenmaal ervaren hebt wat het voor je doet dan zal de verleiding van op de bank blijven hangen steeds minder worden.

2  Sociale activiteiten

Het gezelschap van anderen opzoeken is een andere bewezen ‘oplader’ omdat het ook zorgt voor mentale afstand en ontspanning. Door andere mensen te zien en te spreken verleg je je aandacht van werk naar iets anders. Bovendien geeft het een gevoel van saamhorigheid. Sociale activiteiten kunnen ook weer heel uiteenlopend van aard zijn: een hapje eten, op koopavond de stad in, een avondje naar de sauna, naar een lezing of workshop, enzovoort.

Je kunt van je fysieke inspanning ook een sociale activiteit maken door het met anderen te doen. Alle vormen van teamsport zijn daar bij uitstek goed voor. Maar ook kun je samen met iemand wandelen, hardlopen, fietsen of fitnessen. Ook hier geldt: doe dingen die je leuk vindt!

3  Iets nieuws leren/doen

Door iets nieuws te doen en te leren blaas je jezelf ook weer nieuw leven in. Een cursus fotografie, bij de toneelclub gaan of je vaarbewijs halen. Er zijn legio mogelijkheden! Kijk bijvoorbeeld eens bij de lokale Volksuniversiteit; daar starten ieder half jaar heel veel leuke cursussen, van taallessen tot creatieve cursussen.

En ook deze vorm van opladen kun je uiteraard weer combineren met de twee voorgaande. Hoe leuk is het bijvoorbeeld om samen met een paar vriendinnen snowboardles te nemen? Of samen Italiaans te gaan leren?

Deze vormen van opladen voelen misschien wat tegenstrijdig als je al moe bent. Dat was ook Mariannes eerste reactie toen ik ze voorstelde. Toch is het de moeite waard om voor jezelf uit te proberen wat bij je past en wat voor jou werkt. Het hangt vaak ook af van je persoonlijkheid; ben je een extravert type, dan zul je jezelf waarschijnlijk het meest opladen door onder de mensen te zijn. Ben je wat introverter dan is een activiteit die je alleen of met één iemand anders doet waarschijnlijk meer energiegevend.

Energiegevers

Net als Marianne kun je voor jezelf uitzoeken wat voor jou passende energiegevers zijn. Tijdens het onderzoeken van haar energiegevers heeft ze bijgehouden hoe ze zich ervoor voelde en hoe ze zich voelde na de activiteit. Zo kwam ze tot de conclusie dat eens in de twee weken iets leuks doen met een of meerdere vriendinnen erg bijdraagt aan haar energie én stemming. En dat ze het heerlijk vindt om een avond in de week naar haar hardlooptraining te gaan. De dagen waarop ze niets gepland heeft zorgt ze ervoor dat ze in ieder geval iets aan beweging doet. De ene keer is dat een blokje om met de hond, een andere keer is dat een half uur hardlopen of haar yogamatje uitrollen.

Zolang je plezier beleeft aan datgene wat je buiten je werk om doet, geeft het energie en knap je er dus van op. Het werkt eigenlijk als een vicieuze cirkel: het gaat er niet alleen voor zorgen dat je met meer ontspanning naar je werk gaat, maar dat je ook weer met voldoende energie thuiskomt. Waardoor je ’s avonds weer zin hebt om iets leuks te doen!

***

Reacties op dit artikel zijn welkom via de knop ‘Reageer op dit artikel’.

©2013 Gertrud de Witte – ESENZIA WerkGelukCoaching, alle rechten voorbehouden.

 

 

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *