Vakantie zonder werkstress? Zo doe je dat!

De zomervakantie is voor de meesten onder ons inmiddels begonnen. Uit onderzoek blijkt dat de gestreste werknemers onder ons vaak toeleven naar een lange vakantie. Als we drie volle weken achter elkaar vrij hebben, verwachten we helemaal uit te rusten en het werk achter te kunnen laten. Helaas werkt het vaak niet zo. We controleren in de vakantie af en toe de e-mail of krijgen via collega’s van alles mee over het werk. Tegen de tijd dat we terug zijn op het werk, hebben we vaak het gevoel dat we alweer hard toe zijn aan vakantie…

 werken tijdens de vakantie

De enige manier om goed uit te rusten is door een tijdje helemaal geen contact te hebben met het werk. Zo hoef je als werknemer er niet aan te denken en je er al helemaal geen zorgen over te maken. Dat heeft dus niets te maken met de lengte van de vakantie: we rusten beter uit van een lang weekend hélemaal weg, dan van een wekenlange vakantie waarin we met laptop en mobieltje op het strand zitten.

De tijd van onbekommerd op vakantie gaan en even ontsnappen aan het hectische leven is dan ook echt geschiedenis, wijst onderzoek van vacaturewebsite Jobbird uit. De meeste Nederlanders blijven tijdens de vakantie bereikbaar voor hun werkgever.

Voor steeds meer mensen is de aanwezigheid van WiFi een voorwaarde voor het kiezen van een vakantiebestemming. Naast het gebruik van het internet voor social media, wordt het ook gebruikt om bereikbaar te zijn voor de werkgever. Opvallend is dat 15 procent van de werknemers altijd bereikbaar blijft voor de werkgever. Deze groep vindt dat het werk altijd doorgaat. Daarnaast checkt ruim 28 procent regelmatig de e-mailbox en is 15 procent bereikbaar voor spoedgevallen.

Waarom is het zo belangrijk om het werk het werk te laten tijdens de vakantie? Jessica de Bloom, onderzoekster en auteur van het boek De kunst van het vakantievieren deed onderzoek naar het effect van vakantie op het welbevinden en de gezondheid van werkende mensen.

Daar kwam een tegenstrijdigheid uit naar voren: Ze zag duidelijk dat degenen die dat goed kunnen een sterkere stijging hadden in hun welbevinden, ten opzichte van de mensen die dat niet zo goed kunnen. Tegelijkertijd constateerde ze dat 20 tot 25 procent van de mensen wel werkt op vakantie, een half uur tot een uur per dag. Dit werken tijdens de vakantie was echter niet van invloed op het welbevinden.

Ze zag dat dit komt omdat de deelnemers uit de studies niet moesten werken, maar het vrijwillig deden. En dat is cruciaal. De volledige autonomie lag dus bij de werknemer. Wanneer, hoe lang, welke taken, dat kan hij helemaal zelf invullen. De keuze om te werken is helemaal uit eigen vrijheid gemaakt. Daarnaast bleef het werken ook heel beperkt in duur: maximaal een uur per dag.

Ze geeft aan dat mensen die echt veel tijd aan werk besteden tijdens de vakantie er last van zullen krijgen. Je lichaam en geest kunnen dan niet tot rust komen. Als je tijdens de vakantie je mail leest en je bezig blijft houden met de lopende zaken, dan is de kans op piekeren over je werk erg groot. En dat kan net zo stressvol zijn als het werk zelf. Daarom is mentale en emotionele afstand nemen zo belangrijk.


Hier volgen 6 tips om een vakantie te hebben zonder werkstress:

Tip 1)  Zorg ervoor dat je collega’s urgente zaken over kunnen nemen tijdens je afwezigheid. Informeer ze van tevoren over wat er zoal loopt, zodat ze voldoende op de hoogte zijn om zaken over te nemen. Het zal jou rust geven als je weet dat problemen ook worden opgelost als jij er niet bent.

Tip 2)  Laat je laptop thuis. Zoals gezegd is mentale afstand van je werk nemen heel belangrijk om te kunnen ontspannen. Die laptop kan best een paar weken zonder jou!

Tip 3)  Laat een contactpersoon achter op je e-mail en voicemail. Geef in je afwezigheidsassistent en op je voicemail aan dat je deze de komende weken niet zult beantwoorden en geef aan wie je werk over neemt en hoe die persoon te bereiken is. Dan hoef je je ook geen zorgen te maken dat er belangrijke berichten op je staan te wachten.

Tip 4)  Als je een tablet of smartphone meeneemt, haal dan je werkmail eraf. Zo kom je ook niet in de verleiding om het te gaan lezen. Voordat je het weet zit je te werken als je door je mailbox gaat, omdat je allerlei werkmails tegenkomt. Behoed jezelf daar dus voor.

Tip 5)  Als je toch werkt omdat het echt niet anders kan, hou daar dan dan zoveel mogelijk controle over en stem het goed af met je gezin of reisgenoten. Spreek bijvoorbeeld af dat je in de ochtend een uurtje je mail checkt en telefoontjes beantwoord, en daarna weer volledig vakantieganger bent. Dat voorkomt irritaties.

Tip 6)  Plan je thuiskomst zodat je niet meteen weer werkstress krijgt. Het is belangrijk dat je rustig aan begint na je vakantie. Vaak heb je voordat je vertrekt stress om alles af te krijgen. Maar ook als je terugkomt kan het op je afvliegen en is de kans aanwezig dat je je ontspanning weer snel kwijt bent. De volle inbox, de dingen die tijdens je afwezigheid zijn misgegaan, enzovoorts. Het is verstandig om daar vooraf al goed over na te denken. Hoe wil ik thuiskomen en opstarten? Hoe voorkom ik dat ik meteen weer in stress zit en meteen mijn positieve vakantiegevoel kwijt ben? Als je dit goed plant voor het weggaan geeft dat tijdens je vakantie rust. Je kunt bijvoorbeeld je eerste werkdag een uurtje eerder beginnen om je mailbox door te lopen, of dit zelfs een dag van tevoren doen. Zo heb je op je eerste werkdag rustig even de tijd voor je collega’s en om je vakantieverhalen te delen.

 

***


Reacties op dit artikel 
zijn welkom via de knop ‘Reageer op dit artikel’.

© 2014 Gertrud de Witte – ESENZIA WerkgelukCoaching, alle rechten voorbehouden.

 

 

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *