Wat je moet weten als je ondernemer wilt worden

Doen wat je het allerliefste doet, jezelf nog meer ontwikkelen in je vakgebied, én meer kunnen verdienen? Daar dromen veel mensen van. En gelukkig hebben de afgelopen jaren steeds meer professionals de sprong gewaagd om die droom werkelijkheid te laten worden. Door voor zichzelf te beginnen.

ondernemersschap

Als outplacement- en loopbaancoach heb ik al veel aspirant-ondernemers mogen helpen hun onderneming succesvol op te zetten. Professionals die een droom hebben. En een missie. Het is een doodenge stap, maar om het dan tóch te doen. Dat is je missie leven. Niet vanuit wilskracht of door je angst te onderdrukken maar echt vanuit je hart en je buik. Want dan kunnen er hele mooie dingen gebeuren!

Naast deze belangrijke basis van dromen, passie en een missie heb je echter nog iets anders nodig. Want realiseer je dat alleen heel goed zijn in je vak in combinatie met de genoemde passie en missie vaak niet voldoende zijn om te kunnen slagen. Daarvoor moet je namelijk ook een marketingmindset hebben. Of ontwikkelen. Want dit is prima te leren!

Je zult je allereerst bewust moeten zijn van de belangrijke verschillen tussen werknemer zijn en ondernemer. Businesscoach Laura Babeliowsky heeft dit heel duidelijk als volgt uiteengezet:

 

Werknemer Ondernemer
Heeft een werkgever Heeft verschillende klanten tegelijk
Streeft naar een baan die aansluit bij talenten, affiniteit en carrièrewensen Heeft een niche: een doelgroep met gemeenschappelijke kenmerken en vraagstukken
Heeft een maandelijks (vast) salaris Streeft naar winst om in zijn inkomen te kunnen voorzien en kapitaal op te bouwen
Heeft een CV Heeft een website met omschrijving van zijn diensten
Solliciteert alleen als het nodig is Promoot zichzelf onophoudelijk om klanten aan te trekken
Heeft een elevator pitch met betrekking tot talenten en vaardigheden Heeft een krachtige marketingboodschap om klanten aan te trekken
Oefent een functie uit Heeft producten en diensten om de klant te helpen
Heeft een beroep Treedt naar buiten met een specialisme/expertise
Onderhandelt over salaris Onderhandelt om goede prijzen betaald te krijgen
Ervaart relatieve veiligheid in een baan Gaat voortdurend uit zijn comfortzone om succesvoller te worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor de meeste ondernemers, en ik weet dit ook uit eigen ervaring, is het meest lastige aspect aan ondernemen dat je niet gaat solliciteren, maar acquireren. En dat is een groot verschil. Je bent niet na één of een paar keer solliciteren klaar. Als ondernemer moet je continue blijven solliciteren. Dat betekent dat je iedere dag bezig moet zijn met je eigen presentatie en promotie. En dat is voor veel startende ondernemers even slikken!

Als ondernemer heb je een zekere mindset te ontwikkelen als het gaat om acquisitie. Voor sommige professionals is dit al een tweede natuur, maar dat zijn echt uitzonderingen. Als je wat introverter van aard bent (net als ik ;-)) zal je dat wellicht wat meer moeite kosten.

Maar het goede nieuws is: met de juiste begeleiding, de juiste inzet van alle beschikbare middelen en een krachtige strategie hebben zelfs de meest introverte ondernemers bewezen succesvol te kunnen zijn! Dus nogmaals, het is te leren.

Ondanks dat ik een marketingachtergrond heb vond ik het in het begin heel lastig om mijzelf in de schijnwerpers te zetten. Bij mijn werkgevers kon ik me altijd verschuilen achter merken en producten, maar nu was ik ineens het merk dat zichzelf moest verkopen! Ook ik heb moeten leren hoe je dit als dienstverlenende ZZP-er aanpakt. Stapje voor stapje. En vaak met vallen en opstaan. Maar inmiddels wel heel blij met én trots op de resultaten die deze mindset me hebben opgeleverd.

En deze marketingmindset en -vaardigheden leer ik heel graag aan professionals die óók de stap naar het ondernemerschap durven te wagen.

Meer weten? Kijk op Outplacement of Onderscheid Jezelf op de Arbeidsmarkt.

***

 

Ik ben benieuwd naar jouw dromen en wellicht al ervaringen Je reactie kun je hieronder posten. (i.v.m. spam worden berichten niet meteen zichtbaar)

© 2015 Gertrud de Witte – ESENZIA WerkgelukCoaching, alle rechten voorbehouden.

 

 

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *