Waarom werkstress gevaarlijker is dan je denkt

 

Langdurige stress is slecht voor je gezondheid. Dat weten we inmiddels allemaal. Als ik dan deze week het volgende bericht lees: ‘Nederlander is mega gestresst: Ruim 80% is uitgeput aan het einde van de dag’, dan bevestigt dat maar weer eens hoeveel we aan het stressen zijn met elkaar.

 

werkstress cortisol gevaarlijk

Stress op zich is echter geen slechte zaak. Een gezonde dosis stress kan je motiveren om een hoog niveau van productiviteit en prestaties. Maar zodra het woord ‘gezonde’ vervangen wordt door ‘langdurige negatieve’, dan zouden alle alarmbellen af moeten gaan.

Het is essentiëel dat je je stressniveau managed zodat het binnen de perken blijft. Want langdurige stress veroorzaakt allerlei gezondheidsklachten, met name door een ernstige verstoring in je hormoonhuishouding (ja, dit geldt ook voor mannen!).

Het belangrijkste hormoon dat wordt geactiveerd bij stress is cortisol. Cortisol regelt je hongergevoel, spijsvertering, bloeddruk, slaap/waakpatroon, lichamelijke activiteit, en de capaciteit om met stress om te gaan. Bovendien heeft je cortisolniveau direct effect op je andere hormonen, zoals schildklier- en geslachtshormonen.

Onder acute stress produceert je lichaam een korte stijging van cortisol, dat een verhoging van energie en focus teweegbrengt. Deze reactie is ontworpen om je ’s ochtends uit bed te helpen of uit een gevaarlijke situatie te redden (vecht/vluchtreactie). Het is gezond en heilzaam… als het infrequent is.

De uitdaging is dat bij veel mensen deze cortisol boost nooit uitschakelt. Door hoge werkdruk, reorganisaties, slechte sfeer op de werkvloer of lastige privesituaties is het systeem continue geprikkeld en ontstaat chronische stress. Dit kan leiden tot verhoogde cortisol, of het kan ertoe leiden dat je cortisolniveau grote sprongen maakt tussen een te hoog en te laag niveau. Soms zelfs binnen een paar uur op dezelfde dag.

Wat erger is dat velen van ons zijn verslaafd aan deze hormoondisbalans. We drinken koffie om wakker te worden om de werkdag op te starten en een glas wijn om er weer van bij te komen en in slaap te kunnen vallen. We werken lang en hard en verheerlijken ‘druk zijn’. En dan vragen we ons af waarom we humeurig zijn, prikkelbaar, ons moe-maar-opgefokt voelen, en alsmaar aankomen.

De lange termijn effecten van een cortisoldisbalans zijn nog ernstiger. Als je over een langere periode constant hoge cortisol hebt dan kunnen de effecten: hoge bloeddruk, diabetes, toename van buikvet, veranderingen in de hersenen zoals afname van je geheugenfunctie, verzwakking van je immuunsysteem – met alle gevolgen van dien, slapeloosheid, depressie en vroegtijdige veroudering (brrrr…).

Als je vaak en lang een te hoog cortisolniveau hebt, dan verandert dat op den duur in een te laag cortisolniveau. En dat kan eveneens gevaarlijke consequenties hebben. Dit is namelijk waar burnout om de hoek komt kijken! Langdurige overbelasting en stress waar je onvoldoende van hebt kunnen herstellen, en waardoor o.a. je hormoonhuishouding helemaal van slag is geraakt. Ook is een laag cortisolniveau gekoppeld aan het chronisch vermoeidheidssyndroom, fibromyalgie, en botdegeneratie – om er maar een paar te noemen.

Een van de meest krachtige manieren om je gezondheid en geluk te bewaken is om je cortisolniveau zo stabiel mogelijk te houden; niet te hoog en niet te laag. Stressmanagement dus -;)

 

 

 

***

Wil je leren hoe je je (werk)stress effectief en duurzaam aan kunt pakken? Kijk dan ook eens hier:

Van stress naar YES! – In 90 dagen van je (werk)stress af zodat je weer kunt genieten van je werk en je leven.  Klik hier voor alle info

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *