Zo word je bevlogen in je werk

Bevlogenheid, toewijding, betrokkenheid, passie… Prachtige termen! Ik wordt er in ieder geval altijd blij van ;-).

Het zijn woorden die we vaak associëren met werk, en hoe gelukkig we ons er bij voelen. Of niet. Want slechts 20 procent van werkend Nederland noemt zichzelf bevlogen. Dat is best een laag cijfer in mijn ogen. Maar wat houdt bevlogen zijn nu precies in?

 

Werkgeluk, bevlogen, bevlogenheid, passie, toewijding, zingeving, bijdrage

 

“Bevlogenheid is een positieve toestand van opperste voldoening, die gekenmerkt wordt door vitaliteit, toewijding en absorptie”, zegt Arnold Bakker. Hij is hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie en heeft onderzoek gedaan naar bevlogenheid onder medewerkers.

Kenmerken van bevlogen medewerkers zijn volgens hem dat ze in positieve zin opvallen bij collega’s en leidinggevenden, ze melden zich minder vaak ziek, ze nemen meer extra taken op zich, zijn meer bereid om hun collega’s te helpen, en lopen minder snel tegen een burnout aan. Ook zijn ze minder geneigd ander werk te zoeken, en zijn – last but not least – productiever.

Ook is aangetoond dat de bedrijfsresultaten daardoor ook aanzienlijk beter zijn: er is 12% meer omzet, 12% betere klanttevredenheid, en 18% hogere productiviteit gemeten bij bedrijven uit verschillende sectoren die teams met veel bevlogenheid vergeleken met teams met weinig bevlogenheid.

Dat klinkt als een win-win situatie: de medewerker ervaart meer werkgeluk en de organisatie behaalt betere eindresultaten!

Dan zou je ook zeggen dat het voor de hand ligt dat organisaties ervoor zorgen dat hun medewerkers bevlogen zijn. Maar hoe ontstaat bevlogenheid? Kun je medewerkers meer bevlogen ‘maken’ en kunnen organisaties dit überhaupt beïnvloeden? En wat kun je hier als medewerker zelf aan doen? Interessante vragen, zeker als het voor beiden zoveel oplevert.

Over het ontstaan van bevlogenheid zegt Bakker het volgende: “Bevlogenheid is als je aangesloten bent op je job resources, oftewel je energiebronnen.” De eerste energiebron die uit zijn onderzoek naar voren kwam is intrinsieke motivatie: doe je wat je leuk vindt? Voel je passie voor het werk dat je doet? De match tussen je taken en je intrinsieke motivatie spelen een cruciale rol als het gaat om bevlogenheid.

Andere belangrijke energiebronnen zijn de sociale steun die je krijgt (op het werk maar ook thuis), de mogelijkheid tot groei en ontwikkeling, en de mate van autonomie die je ervaart in je functie. Daarnaast zijn je persoonlijke hulpbronnen belangrijk, zoals een optimistische houding, weerbaarheid en zelfvertrouwen.

Je persoonlijke hulpbronnen zijn goed te ontwikkelen door middel van bijvoorbeeld coaching en training. Je intrinsieke motivatie is een ander verhaal. Je wordt ergens blij van of je wordt het niet. Dat is minder beïnvloedbaar. Wel kun je onderzoeken waar je passie voor voelt, wat je talenten zijn en hoe je die in wilt zetten en wat je drijfveren zijn. Met die inzichten kun je een betere match creëren met de functie en de taken die je uitvoert en zo je bevlogenheid vergroten.

Belangrijk voor organisaties is dat ook zij voor een deel invloed uit kunnen oefenen op de ‘attitude’ van medewerkers. Dit kunnen ze doen door een klimaat te creëren waarin bevlogenheid wordt gestimuleerd. Door bijvoorbeeld te kijken of er voldoende energiebronnen in de context van de medewerker aanwezig zijn, en te verifiëren of de leidinggevende voldoende sociale en werkinhoudelijke steun biedt. Daarnaast is het belangrijk een sfeer van mogen leren op de afdeling te creëren en te onderzoeken of de medewerker wordt uitgedaagd om zijn talenten in te zetten en het maximale uit zichzelf te halen. Ook zijn de factoren autonomie en invloed uitoefenen van groot belang: het vorm kunnen geven van eigen taken en werkprocessen (ook wel jobcrafting genoemd).

Het juiste werk doen onder de juiste omstandigheden is dus de sleutel voor medewerkers om werkgeluk te ervaren. En we kunnen ook concluderen dat met een hogere bevlogenheid de prestaties verbeteren, en dus valt er voor organisaties veel winst te behalen (letterlijk en figuurlijk). Hier is een belangrijke rol weggelegd voor zowel de organisatie als de medewerker zelf om de bevlogenheid te stimuleren. Door regelmatig met elkaar in gesprek te gaan kan er steeds gekeken worden of de medewerker nog op de goede plek zit, een stimulerende omgeving ervaart, en voldoende energiebronnen tot zijn beschikking heeft.


Bronnen: TNO onderzoek bevlogenheid (Dr. P. Smulders) en TvOO – Winst door bevlogenheid (W. van Rhenen, T. Visser)

***

Reacties op dit artikel zijn welkom via de knop ‘Reageer op dit artikel’.
(i.v.m. spam worden berichten niet meteen zichtbaar)

© 2016 Gertrud de Witte – ESENZIA WerkgelukCoaching, alle rechten voorbehouden.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *